טיולים במרחב

באדיבות רשות ניקוז ירדן דרומי

נחל תבור מסלול עליון

מסלול קל, יפה ומישורי לאורך חלקו העליון והזורם של נחל תבור. שביל סלול מתאים לרכיבה או להליכה לכל המשפחה.

אורך: 4.5 ק"מ  רמת קושי: משפחות התחלה: חניון בסמוך לצומת תבור (מחצבת דבוריה) סיום: תחנת הדלק בצומת גזית.

תיאור קצר: מהחניון יוצאים בשביל מסודר במקביל לנחל תבור. חוצים את הכביש במעבר תחתי ועולים על שביל סלול, נוח ומוצל בחלקו היורד במתינות לאורך גדת הנחל. לאחר כ-1 ק"מ מגיעים לבית משאבות ישן, מקום יפה לעצירה. מבית המשאבות ממשיכים עוד כ-1.5 ק"מ במורד הנחל וחוצים אותו בגשר אירי רחב. לאחר החצייה פונים מערבה על השביל הסלול וממשיכים בהליכה לצד פריחת השקדיות (במהלך ינואר-פברואר) עד לתחנת הדלק שבצומת גזית.

נחל השבעה

מכפר תבור לנחל השבעה

שביל חדש לחלוטין שנפתח בראשית 2021 מחבר בין כפר תבור לנחל השבעה. השביל יורד לצד ערוץ נחל קטן ונסתר ובין עצי חורש טבעי ופריחה חורפית.

אורך: כ-2 ק"מ רמת קושי: קל-משפחות התחלה: סמוך לכיכר הצפונית במפגש רחוב ברוש-ורד בשכונת הברושים, כפר תבור. סיום: חניון נחל השבעה

תיאור קצר: מתחילים בתצפית מנקודת ההתחלה של השביל, שם נבחין בהר תבור, נחל השבעה ורכס הרי נצרת. ממשיכים בירידה מתונה ונוחה על שביל סלול (מצע מהודק) לכיוון נחל השבעה. השביל יורד עד לפרגולה שבנחל השבעה ומשם ממשיכים לאורך נחל השבעה המשוקם עד לחניון (ראה מסלול נחל השבעה)

ממעלה קיש לצומת כפר קיש

מסלול קליל, קצר ויפה המוביל אל נקודת מפגש הנחלים קמה ותבור ומשם לאורך נחל תבור. כולל חצייה של מים ונקודת מרגוע נעימה.

אורך: כ-2 ק"מ רמת קושי: קל התחלה: חניון מעלה קיש סיום: צומת הפנייה לכפר קיש.

תיאור קצר: מחנים את הרכב בחניון מעלה קיש ומשם יוצאים בהליכה על דרך העפר צפון מערבה עד לעיקול הכביש המוביל לכפר קיש ושם פונים דרומה והולכים על דרך העפר במקביל לערוץ של נחל קמה ולפי הסימון של שביל ישראל (לבן-כחול-כתום). מגיעים למעבר אירי שחוצה את נחל קמה, חוצים את הנחל ומגיעים לנקודה בה נחל קמה נשפך אל נחל תבור נק׳ עצירה נפלאה בצל האקליפטוסים. משם ממשיכים מערבה לאורך נחל תבור הזורם ובחצייה על מספר גשרי עץ עד לצומת הפנייה לכפר קיש.

נקודות עניין ומנוחה

מצפור גזית: המצפור צופה על נופיו הקסומים והמקראיים של נחל חרוד. המצפור ממוקם ביציאה מקיבוץ גזית.

מתחם "עצי האהבה": שביל סמוך למושב שדמות דבורה. המתחם התפתח סביב "העץ הקדוש" ע"ש אקליפטוס שבמהלך עשרות שנים באו לחסות בצלו זוגות אוהבים שחרטו עליו את אהבתם…

מחצבת נחל תבור- דבוריה: מחצבת חיזרה נטושה, המצויה סמוך לצומת הכניסה לכפר דבוריה. המחצבה שוקמה ע"י הקרן לשיקום מחצבות, רשות ניקוז ירדן דרומי והמועצה המקומית דבוריה, והפכה לפארק אקסטנסיבי המשתרע על שטח של 35 דונם. הפארק משתלב ביער קק"ל הנמצא בסמוך לשטח המחצבה. בפארק שבילי טיול, שולחנות פיקניק, תצפיות נוף וכן מערכת של בריכות קטנות באפיק הנחל.

מעלה קיש: חניון יום ונקודת התחלה לטיולים לאורך נחל תבור ועובר בסמוך לשביל ישראל. האתר נמצא בכניסה לישוב כפר קיש.

עין צפצף: בשנת 1876 התיישבו צ'רקסים בכפר כמא והחלו לבנות את בתיהם. בקווקז ההררית שממנה באו יש נהרות ונחלים שופעי מים, ואילו כאן הם מצאו מקום נטוש וצחיח. במשך זמן רב חיפשו מקורות מים עד שגילו את המעיין הזה. השם העברי עין צפצף נגזר משמו הערבי של המעיין (عين الصفصاف – שפירושו צפצפה). ייתכן שבעבר ניצלו את מי המעיין לגידול עצי צפצפה והשתמשו בגזעיהם לקירוי גגות. תושבי הכפר חפרו בור והפכו אותו לחדר שאוגר מים. בתקרת הבור בנו פתח מוגבה ודרכו שאבו המים. מכסה ברזל סגר על הפתח כדי לשמור על ניקיון המים. במשך שנים רבות נאלצו אנשי כפר כמא ללכת מדי יום ביומו למעיין ולשוב הביתה עמוסים בדליים מלאים, מי בעגלה רתומה לשור או לסוס ומי כשהדלי הכבד על כתפו. כך עשו עד שנות ה-50 של המאה ה-20, עת זכה סוף-סוף הכפר להתחבר למערכת המים של מדינת ישראל.

עין קאזאן: תושבי כפר כמא עסקו בחקלאות ובגידול עדרים ונזקקו למקורות מים נוספים מלבד עין צפצף. במהלך חיפושיהם אחר מים חפרו כאן וגילו נביעה של מי תהום גבוהים. שם המעיין נגזר כנראה מהמילה התורכית קזאן שפירושה סיר גדול. תושבי הכפר, יחד עם מֵימֵת נָאת'וִ (מֵימֵת העיוור), בן למשפחת קוֹבְּלָה, בנו בית מעיין במתכונת המקובלת לבניית בורות המים בחצרות הבתים – מבנה חדר ובתקרתו פתח מוגבה. מכסה ברזל סוגר על הפתח כדי לשמור על ניקיון המים. בית המעיין נבנה במרחק מה מהנביעה והמים הוזרמו אליו בצינורות. משפחת קובלה המשיכה לתחזק את המעיין במשך שנים רבות. עין קזאן היה נקודת ציון חשובה בחיי כפר כמא. תושבי הכפר הובילו לכאן את עדריהם ב"דרך המרעה" (בשפת הצ'רקסים – צאם ע'וג). הצאן והבקר שתו משוקת שנבנתה בעבורם ואחר כך רבצו בשלווה מול נופי התבור.

גשר הרכבת על נחל תבור: (סמוך לקיבוץ גשר) גשר זה  נבנה  בשנים 1904-1905  בתקופה העות'מנית מעל נחל תבור. הגשר נבנה כחלק ממסילת רכבת העמק שחיברה בין צמח לבית שאן, והוא אחד מסדרת גשרים ומעברי מים על תוואי המסילה.

מסלולי אופניים לכל גיל

מורד נחל תבור- מסלול רכיבה קלאסי במורד נחל תבור שופע המעיינות. מגזית לגשר הישנה כל הדרך בירידה. אורך: 15 ק”מ קושי: קל התחלה: שער הכניסה הצפוני בקיבוץ גזית סיום: גשר הישנה.

תיאור קצר: מגזית רוכבים צפונה ובמפגש עם דרך עפר המסומנת באדום פונים שמאלה אל נחל תבור. המסלול יורד בנחל על הדרך ה”אדומה” עד לכביש 90, (מומלץ לעצור בפינות המנוחה שלאורך  המסלול במיוחד בעין שחל). חוצים את הכביש וממשיכים במגמת ירידה במקביל לנחל תבור. מעט מצפון לגשר נחל תבור (גשר רכבת העמק) נפגשים עם דרך סלולה המסומנת בכחול, פונים בה  שמאלה ורוכבים במקביל למסילת הרכבת הישנה עד לחצר גשר הישנה. ניתן להאריך את המסלול ולהתחיל אותו בכפר קיש, לרכוב עם שביל ישראל דרך נחל רכש ולעבור לנחל תבור בדרך המסומנת בירוק ו”שביל המעיינות”  תוספת אתגרית של כ-5  ק”מ.

מוזמנים לדפדף במדריך הדיגיטלי שלנו ולקרוא על אתרים ואטרקציות, מסלולי טיול, צימרים ומתחמי לינה, אוכל, אתרים היסטוריים ועוד…